voor inwoners, met gemeenten en UWV
De energieke Frank (56) gaat graag een nieuwe uitdaging aan. Dat levert hem een interessante carrière op. Zo verkocht hij in een eerder leven computers, werkte hij in een delicatessenwinkel en was hij zelfstandig ondernemer. Nadat hij achter de bar in een café in Amsterdam de eigenaar van een rederij ontmoette die hem vroeg “Is dat niet wat voor jou?”, gooide Frank letterlijk en figuurlijk het roer om en koos voor een carrière als schipper.

Terug de schoolbanken in

Frank werkt nu een aantal jaren als schipper op rondvaartboten in Amsterdam. Maar nieuwe regelgeving vanuit de EU maakt dat hij terug de schoolbanken in moet. Want om commercieel te kunnen blijven varen heeft hij een kwalificatiecertificaat (voorheen het groot vaarbewijs) nodig. Om dat te halen moet hij zijn theorie bijspijkeren, maar ook praktijklessen volgen en 4 examens doen. Frank vertelt: “Mensen zeggen wel eens “Dat je daar zin in hebt…” Maar ja, dat zie ik zitten!” Frank is dan ook vol enthousiasme begonnen met het traject bij een opleidingsrederij: “Ik voel me goed bij het leren van nieuwe dingen. Je staat niet stil, je ontwikkelt”.

Hulp van het RMT

De opleiding om het kwalificatiecertificaat te halen is een behoorlijke investering, in zowel tijd als geld. Veel kapiteins kiezen er daarom ook voor om (vervroegd) met pensioen te gaan. Frank denkt nog lang niet aan stoppen. Hij benadert diverse vaarscholen en neemt contact op met de gemeente Hilversum om te kijken of zij hem kunnen helpen. “Ik dacht zelf aan een zakelijke lening, maar ze verwezen me door naar het RMT”, vertelt Frank. Daar pakt adviseur Clemens Robers zijn vraag op. Het RMT blijkt Frank te kunnen helpen door een deel van de studiekosten voor hun rekening te nemen. Frank: “Ik was echt positief verrast door het enthousiasme van Clemens. En het ging hartstikke snel.” Binnen een paar weken is het geregeld en kan Frank starten met zijn opleiding.

Nog wel een tijdje mee

Frank vertelt bevlogen over de vaartraining. Het is een intensief traject dat een klein jaar duurt. Naast praktische zaken over varen is er ook veel aandacht voor wet- en regelgeving, techniek en veiligheid. “Je krijgt bijvoorbeeld een training bij de KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij), want je moet in staat zijn om mensen te redden als ze onwel worden op de boot of in het water vallen. En je leert branden blussen”, vertelt Frank. Op de vraag waarom schipper zijn zo leuk is, zegt Frank dat geen dag hetzelfde is. “Je komt van alles tegen. Je doet privétours, maar ook vaste rondvaarten. En het weer speelt altijd een rol. De wind, zon of regen… Het is enorm afwisselend”.

De opleiding maakt het mogelijk om dit werk ook de komende jaren te blijven doen. “Ik kan nog wel een tijdje mee en ik vind het een machtig interessant beroep. En er is voor mij niets mooiers dan je geld verdienen met werk dat je leuk vindt. Het leven is te kort om ’s ochtends met tegenzin aan de slag te gaan!”

Frank aan het roer
Frank aan het roer

Kun jij ook wat hulp gebruiken?

Neem direct contact op!